שיטת ABA לטיפול באוטיזם – טיפול התנהגותי

שיטת ABA לטיפול באוטיזםשיטת ABA (ניתוח התנהגות יישומית), היא מערכת של טיפול באוטיזם המבוססת על תיאוריות להתנהגות אשר מתארת מצב המלמד התנהגויות באמצעות מערכת של תגמולים והשלכות.

עיקרי יישום השיטה הם:

  • יישום – עקרונות המיושמים על התנהגות חברתית משמעותית.
  • התנהגות – התבססות על עקרונות מדעיים של התנהגות.
  • ניתוח – התקדמות נמדדת והתערבויות שונות.

בהקשר של אוטיזם, שיטת ABA הפכה לשם נרדף לשיטות מחקר. השיטה יושמה לראשונה במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת קליפורניה בשנת 1987. הרעיון היה כי ניתן ללמד כישורים חברתיים והתנהגותיים, גם לילדים הסובלים מאוטיזם עמוק. רוב הילדים המקבלים הכשרת ABA, לומדים להתנהג כראוי לפחות בחלק מהזמן. חלקם אף נרפאים מהאוטיזם לאחר שנים של טיפול אינטנסיבי.

כיצד עובדת שיטת ABA לטיפול באוטיזם

טיפול ABA מורכב ממספר שיטות הוראה: אימון ניסוי, הוראה מקרית, אימון תגובה מרכזי, בניית רהיטות והתנהגות מילולית. המטפל וההורים בוחרים את השיטה המתאימה ביותר על פי צרכי הילד.

  • טיפול ניסויי – שיטה זו מורכבת מבדיקה בה המטפל מתשאל את הילד על התנהגות מסוימת. לדוגמה, "יוסי, הרם בבקשה את הכפית". אם הילד עומד בבדיקה, הוא מקבל "חיזוק" או גמול בצורת פינוק מזון קטן. אם הילד אינו ממלא את הבקשה, הוא לא יקבל את הפרס, והמשפט חוזר על עצמו.
  • אמון תגובה מרכזי – שיטה זו משתמשת בטכניקת ABA על מנת למקד כישורים חיוניים חשובים או מרכזיים לכישורים רבים אחרים. לכן, אם הילד משפר את אחד הכישורים המרכזיים האלה, שיפורים נתפסים במגוון רחב של התנהגויות אשר לא היו מיומנות במיוחד. הרעיון הוא כי גישה זו יכולה לעזור לילד להכליל התנהגויות מהגדרה להגדרת טיפול יומיומית.
  • הוראה מקרית – שיטה זו משתמשת באותם רעיונות של שיטת אימון ניסוי, אך כאן המטרה היא ללמד התנהגויות ומושגי חוויה יומיומית של הילד במרחב, במקום להתמקד בהתנהגות ספציפית.
  • בניית רהיטות – בשיטה זו מסייע המטפל לילד לבנות התנהגות המורכבת על ידי הוראת כל רכיב של התנהגות אוטומטית או רהוטה. השיטה משתמשת בגישת ABA של תצפית התנהגותית, חיזוק ועידוד. לאחר מכן ניתן לבנות את ההתנהגות המורכבת יותר מכל אחד מהאלמנטים האלה.
  • התנהגות מילולית – בשיטה זו המטפל מנתח את כישורי השפה של הילד, ולאחר מכן מלמד ומחזק כישורי שפה שימושית ומורכבת יותר.

יעילות שיטת ABA וכיצד היא מסייעת לאוטיזם

מחקרים הראו כי חלק מהילדים האוטיסטים, אשר השתתפו בתוכניות ABA אינטנסיביות, הראו שיפורים משמעותיים באיי.קיו שלהם, בכישורי שפה ובביצועים אקדמיים. חלק מהילדים שהשתתפו במחקר הצליחו לעבור בהצלחה לכיתות בבתי ספר שבהם הם יכלו ללמוד לצד ילדים רגילים.

הטיפול מבוסס על הערכת הילד, צרכיו ויכולותיו. ילד שכבר מסוגל למיין צורות, לא יתבקש לעשות זאת, אלא יתמקד במשימות שונות ומאתגרות מבחינה חברתית והתנהגותית.

ילדים מתחת לגיל שלוש מקבלים שיטת טיפול שונה ב-ABA, אשר קרובה יותר לטיפול מאשר למשחק בניסויים נפרדים. מטפלים מיומנים ילמדו את הילדים בסביבתם הטבעית, במקום שבו הם יכולים להתאמן ולהתאים את כישוריהם החדשים לעולם האמיתי.

ההיבט החשוב ביותר בעבודה עם הילד הוא שעליו לחבב את המטפל, אשר צריך להיות אדם איתו הוא ירצה לתקשר. כאשר מתחילים את הטיפול מנקודת מבט זו, ניתן ללמד. אם ילדים אינם רוצים לשהות עם המטופל, סביר להניח שלא יקבלו תשומת לב טובה וממוקדת. הילדים אולי יבצעו את הניסויים, וילמדו מעט, אך זו אינה דרך יעילה ללמד.

ביקורת על השיטה

אחת הביקורות על שיטת ABA היא כי הילדים הופכים למכאניים. הם לומדים שיש תגובה ספציפית אחת לפקודה, בעוד שבחיים האמיתיים, ניתנות תגובות שונות להתנהגויות שונות, אותן ניתן ללמד. מסיבה זו, יש הורים אשר מעדיפים להתמקד בלימוד מיומנויות שונות במקום להתמקד בתגובה אחת למצב אחד.

שיטת ABA יעילה מאוד, אך המונח "תרופה" אינו המונח המדויק לתאר אותה. אוטיזם מתאר מגוון רחב של מאפיינים. יחד עם זאת, טכניקת ABA יכולה לייצר שינויי התנהגות משמעותיים.

אוטיזם אונליין