רעלת הריון ואוטיזם

3%-5% מכלל הנשים ההרות סובלות מרעלת הריון, בדרך כלל בשלבים מתקדמים של ההריון. רעלת ההריון הנה סיבוך נפוץ של ההריון אשר מלווה בלחץ דם גבוה ובמקרים קשים במיוחד תיתכן פגיעה בתפקוד אברי הגוף השונים כמו הכליות והכבד.

רעלת הריון מתגלה על ידי הסימפטומים הבאים: חלבון בשתן, יתר לחץ דם, בצקות בפנים, בצקות ברגליים וירידה באספקת הדם לשליה ולעובר.

בשלהי שנת 2014 התפרסם מחקר מקיף בנושא הקשר האפשרי בין רעלת הריון להתפתחות אוטיזם.

מצאי המחקר, שעורר תהודה רבה, הצביעו על כך שהסיכון לאוטיזם עולה פי 2.3 עבור עוברים שהיו חשופים לרעלת הריון לפני הלידה. מעבר לכך, הוכח כי הסיכון לבעיות התפתחות אחרות, שאינן מוגדרות כאוטיזם, גבוה פי 5.5 עבור אותם עוברים!

עליה משמעותית בסיכון לאוטיזם בשל רעלת הריון

במסגרת המחקר נבדקו נתונים על 1,061 ילדים אשר היו עוברים יחידים בהריון – ללא הריונות מרובי עוברים.

בתוך קבוצת המחקר היו 517 ילדים שאובחנו עם אוטיזם ברמות תפקוד שונות וכן 194 ילדים אשר אובחנו עם עיכוב התפתחותי. בנוסף לכך השתתפו במחקר גם 350 ילדים שלא אובחנו עם כל לקות או פגיעה התפתחותית.

המחקר מצא כי 7.7% מבין 517 הילדים האוטיסטים היו חשופים לרעלת הריון לפני לידתם.

מבין 194 הילדים שאובחנו עם עיכוב התפתחותי 5.1% היו חשופים לרעלת הריון ובין 350 הילדים שלא אובחנו, רק 3.7% היו חשופים לרעלת הריון.

החוקרים שניהלו את המחקר המעניין לקחו בחשבון את הנתונים הבאים: רמת המשכל של האם, השמנת יתר לפני ההריון ומספר לידות שהיא עברה ולאחר ששקללו את הנתונים מצאו כי הסיכון לאוטיזם עולה פי 2.3 עבור עוברים שהיו ברחם אמם בשעה שלקתה ברעלת הריון.

עוד נמצא במחקר כי במצבים שבהם הרעלת הריון לוותה במצב חמור של אי ספיקת שליה, הסיכון לעיכוב התפתחותי עלה בצורה מאד משמעותית.

ממצאי המחקר עוררו תגובות רבות בקרב רופאים, גנטיקאים ומדענים ומאז נערכו עוד כמה וכמה מחקרים שבדקו את השפעותיה של רעלת ההריון והקשר לאוטיזם.

חשוב להדגיש כי נכון למועד כתיבת שורות אלו ידוע כי מעבר לסכנות הקשורות למצבה הבריאותי של האם ההריונית והסיכון ללידה מוקדמת כתוצאה מהרעלת, הרי שקיימות הוכחות ברורות שהרעלת עלולה להשפיע לאורך הזמן על ההתפתחות העצבית של הילד ומעלה את הסיכון להתפתחות אוטיזם ובעיות התפתחותיות אחרות בכ-30%.

חשוב לזכור כי ניתן לאבחן את רעלת ההריון בשלב מוקדם יחסית ולהעניק לאם ההריונית טיפול מניעתי תומך ויעיל.

קריאה נוספת: האם השימוש בפיטוצין מעלה סיכון לאוטיזם?

אוטיזם אונליין