גורמי סיכון: גיל מתקדם של ההורים ופער הגילאים

חוקרים מאוסטרליה, נורבגיה, שבדיה וישראל, מצאו סיכון מוגבר ללידה של ילד אוטיסט בקרב הורים שחצו את גיל ארבעים ובקרב הורים שפער הגילאים ביניהם גבוה במיוחד.

הממצאים עולים מתוך מחקר חריג בגודלו, שבחן נתונים שהתקבלו מיותר מ-5,700,000 נבדקים.

בנוסף לזוגות שחצו את גיל ארבעים ולזוגות שהפרש הגילאים ביניהם גדול יחסית, נמצא כי הסיכון המוגבר ללדת ילד עם אוטיזם מהווה גם את מנת חלקן של אימהות צעירות מאוד, שהביאו ילד לעולם בגיל ההתבגרות.

הממצאים המרתקים פורסמו במהלך חודש יוני 2015, בגיליון של כתב העת המדעי היוקרתי Molecular Psychiatry ויש בהם כדי לשפוך עוד מעט אור על גורמי הסיכון להולדת ילד.ה עם אוטיזם.

מדגם עצום בגודלו

החוקרים שניהלו את המחקר ציינו במפורש כי זה כמובן אינו המחקר הראשון שבחן את הקשר בין גיל ההורים לסיכוי להולדת צאצא הסובל מאוטיזם.

החוקרים ציינו כי מאחר ומדובר במחקר שאסף נתונים מלמעלה מחמישה מיליון ושבע מאות אלף ילדים מארבע מדינות שונות, הרי שאין ספק כי החוקרים הצליחו ליצור את בנק המידע הגדול ביותר עד לאותה תקופה העוסק בגורמי הסיכון לאוטיזם.

הגודל העצום של המדגם אפשר לחוקרים לבחון את האינטראקציה בין גיל ההורים לבין אוטיזם ברזולוציה שלא התאפשרה עד כה.

סך הכול המחקר אסף נתונים בנוגע לילדים שנולדו בין שנת 1985 לשנת 2004. באוסטרליה המעקב אחרי המשתתפים נעצר בשנת 2004, בישראל המשיכו לאסוף נתונים עד לשנת 2006 ואילו בשבדיה ובנורבגיה, המשיכו לעקוב אחרי המשתתפים במחקר עד לשנת 2009.

בסך הכול מכלל אוכלוסיית המחקר, 30,902 משתתפים אובחנו על הספקטרום האוטיסטי.

הממצאים העיקריים של המחקר

המחקר החשוב העלה כמה וכמה נקודות מעניינות מאד ובכלל זאת:

  • הסיכוי להולדת ילד.ה עם אוטיזם בקרב אבות מעל גיל חמישים גבוה ב-66% בהשוואה לאבות בשנות העשרים לחייהם.
  • שיעור האוטיזם היה גבוה יותר ב-28% בקרב ילדים לאבות בשנות הארבעים לחייהם בהשוואה לילדים לאבות בשנות העשרים.
  • בקרב ילדים שנולדו לאימהות בשנות הארבעים לחייהן, שיעור האוטיזם היה גבוה בחמישה עשר אחוז בהשוואה לילדים שנולדו לאימהות בשנות העשרים לחייהן.
  • שיעור האוטיזם היה גבוה בכ-18% אחוז בקרב ילדים שנולדו לאימהות בגיל ההתבגרות בהשוואה לילדים שנולדו לאימהות בשנות העשרים לחייהן.
  • ככל שפער הגילאים בין ההורים משמעותי יותר, כך גם הסיכוי להולדת ילד.ה עם אוטיזם גבוה יותר בהתאמה. שיעורי האוטיזם הגבוהים ביותר נמצאו כאשר האב היה בן 35 עד 44 ובת הזוג שלו צעירה ממנו בעשר שנים לפחות.

באופן עקרוני הממצאים החדשים מאששים את ההנחה לפיה גיל מתקדם של ההורים בזמן הכניסה להריון מהווה גורם סיכון להולדת צאצא עם אוטיזם כשהדבר נכון גם בנוגע לפער הגילאים ולגיל צעיר במיוחד של האם.

עם זאת, חשוב להתייחס לממצאים בזהירות רבה מאוד ולא להיכנס לפאניקה, שכן ברוב המוחלט של המקרים בהם זוגות עם פערי גילאים או זוגות מבוגרים יחסית מביאים צאצא לעולם, הרי שבסופו של דבר הצאצא בריא לגמרי ולא מאובחן עם אוטיזם או כל בעיה אחרת.

קריאה נוספת: חובת היידוע של הרופא במהלך ההריון

אוטיזם אונליין