טיפול מוקדם באוטיזם: חשוב לילד.ה שלך!

כנראה שאחת הנקודות שעליהן יש הסכמה כוללת בקרב אנשי המקצוע העוסקים בטיפול וחקר האוטיזם, הנה החשיבות של אבחון מוקדם, המאפשר התחלת טיפול מוקדם ככל שניתן בילד.ה האוטיסט/ית.

עשרות מחקרים שפורסמו לאורך השנים הוכיחו באופן חד משמעי וברור כי האבחון המוקדם מאפשר הענקת טיפול תומך לילד.ה, כבר מגיל צעיר מאד, ובכך משפר את הסיכויים להטבה משמעותית במצב של הילד.ה לאורך הזמן.

בסקירה החשובה שלפניך ננסה להסביר מדוע כה חשוב להתחיל את הטיפול בילד.ה בשלב מוקדם ובגיל צעיר ככל שניתן.

חשוב לאבחן ולטפל מוקדם

האבחון המוקדם מאפשר לפתוח חלון הזדמנויות חד פעמי לטיפול מעמיק ולהקניית מיומנויות וכלים לילד.ה ולבני המשפחה והקרובים.

תמיכה והתערבות טיפולית מוקדמת מסייעת לבני המשפחה ולצוות המטפלים לזהות את מבנה האישיות של הילד.ה כבר בגיל צעיר מאד [לעיתים החל מגיל חצי שנה] ולהסיק מסקנות חשובות לגבי רמת התפקוד וההתפתחות של הילד.ה.

הזיהוי המוקדם מאפשר לבנות תוכנית אפקטיבית, לתמיכה וטיפול מייטבי, באמצעות מגוון שיטות טיפול נפוצות, על מנת לאפשר לילד.ה להתקדם, להתפתח, להתמודד טוב יותר ואף להתגבר על חלק מתסמיני האוטיזם המוכרים.

ראוי להדגיש כי רוב רובם של המטפלים ואנשי המקצוע מאמינים כי ישנה חשיבות עליונה להתאמת תכנית טיפול אישית לכל ילד.ה בנפרד ובהתאם לרמת התפקוד, היכולות והמגבלות הספציפיות.

התחלת הטיפול בגיל מוקדם ככל שניתן חשובה, שכן אצל תינוקות וילדים רמת הגמישות של המוח המתפתח רבה מאד [ביחס לגילאים מתקדמים יותר] ולכן טיפול תומך יעיל במיוחד ומסייע לילד.ה מאד. למעשה, החוקרים מעריכים כי הטיפול המוקדם מאפשר למוח לגשר וליצור קשרים נוירולוגיים חדשים ויעילים, ויש לכך הוכחות מחקריות תומכות.

בבחינה ביקורתית של עשרות מחקרים שבדקו תינוקות וילדים על הספקטרום האוטיסטי ניתן לראות כי המשמעות של טיפול מוקדם בילד.ה מעט שונה.

ישנם מחקרים שהתייחסו לטיפול מוקדם כטיפול שהתחיל לפני שהילד.ה הגיע/ה לגיל 6 בעוד שמחקרים [בעיקר חדשים יותר] מתייחסים לטיפול מוקדם כטיפול שהחל לפני גיל שנתיים.

במחקרים הראשונים שעקבו ובדקו ילדים שהחלו לקבל טיפול ותמיכה לפני גיל 6 [בהשוואה לאוטיסטים בני גילם שלא קיבלו טיפול תומך לפני גיל 6] ניכר שיפור משמעותי בתפקוד היום יומי ובמידת העצמאות של הילד.ה אצל למעלה מ-35% מהילדים בקבוצת המחקר. המספרים עלו ליותר מ-65% במחקרים שבדקו ילדים אוטיסטים שקיבלו טיפול ותמיכה עוד לפני גיל שנתיים!

כל המחקרים הוכיחו בצורה ברורה כי טיפול אישי המותאם לילד.ה, כבר מגיל צעיר, מוביל לתוצאות טובות בהרבה לעומת טיפולים דומים הניתנים לראשונה לילדים האוטיסטים רק בשלב כלשהו, שלאחר גיל 6.

עוד הוכח בצורה ברורה כי ילדים שזכו לקבל טיפול התנהגותי אינטנסיבי לפני הגיעם לגיל שש הפגינו עליונות כמעט בכל תחום שנבדק ובכלל זאת: כישורי השפה, יכולת הסתגלות, רמת אינטליגנציה, כישורי חיים, עצמאות, הפרעות אכילה, הפחתת התנהגויות חוזרות, הפחתת התקפי זעם, ובעיקר בביטחון העצמי וברמת התפקוד ביום יום, עם בני המשפחה בבית ומחוצה לו, בקהילה ובחברת אנשים זרים.

טיפול מוקדם לילד.ה ולהורים

מעבר לעובדה שהטיפול המוקדם תורם להתפתחות של הילד.ה קיימת גם השפעה משמעותית על ההורים, האחיות והאחים ולבני המשפחה המורחבת.

אחת הנקודות הראשונות שאיתן צריך להתמודד לאחר האבחון של הילד.ה הנה היכרות והבנת האוטיזם. ההורים ובהמשך גם האחים ואחיות צריכים להפוך להיות "דוקטורים" לאוטיזם, להכיר את המשמעות של האוטיזם, את התסמינים ואת הכלים לתקשורת עם בן או בת המשפחה שאובחנו.

חלק משיטות הטיפול הנפוצות ביותר מתחילות ומתמקדות גם בהדרכת הורים והקניית ידע מקצועי חשוב וממוקד, המסייע להורים להתגבר על חלק ניכר מהקשיים הכרוכים בגידול ילד.ה על הספקטרום האוטיסטי, באמצעות חיזוק היכולות ההוריות.

הטיפול והתמיכה הניתנת להורים, במקביל לטיפול בילד.ה, נותנים להורים כלים הכרחיים לחיים בנושאים חשובים כמו: הכלה, סבלנות, תקשורת, בניית סדר יום, הרגלי אכילה בריאים והתמודדויות חברתיות מגוונות מאד.

בסוף היום ובתחילתו של היום הבא, הילד.ה שוהה במשך רוב שעות היום בחברת ההורים, האחיות והאחים ולא בחברת מטפל/ת. להורים ולבני המשפחה תפקיד חשוב בעתיד של הילד.ה ובאפשרות לפיתוח עצמי והגשת יכולות מיטבית.

חשוב לזכור כי קיימת הסכמה נרחבת בקרב החוקרים לגבי העובדה שטיפול מוקדם בתינוקות וילדים אוטיסטים, הכרוך באבחון מוקדם כמובן, מהווה יתרון וצריך להיות השיקול המוביל לנגד עיני ההורים, הרופאים ומערכת הבריאות בכלל.

זוהי אחת הנקודות היחידות שנוגעות ב"גרעין" של האוטיזם ויש לגביה הסכמה כוללת בקרב אנשי המקצוע ולא בכדי.

קריאה נוספת: הדרכת הורים לילדים אוטיסטים

אוטיזם אונליין