חשיפה לזיהום אוויר בהריון והסיכון לאוטיזם

נגלה לך כבר עכשיו כי זיהום האוויר בכדור הארץ בכלל ובחלקים נרחבים בישראל בפרט, הרבה יותר מסוכן ממה שחשבת. דרגות זיהום גבוהות מסוכנות לאדם ומהוות גורם סיכון סביבתי ראשון במעלה להתפתחות אוטיזם.

בחודש דצמבר 2014 התפרסמו תוצאותיו של מחקר מעניין, אשר נערך בארצות הברית ובראשו עמד ד"ר רענן רז – חוקר ישראלי. המחקר המקיף בדק את הקשר האפשרי בין חשיפה לזיהום אוויר במהלך ההריון לסיכון להתפתחות אוטיזם.

המחקר נמשך כ-12 שנים ובדק אוכלוסיה של כ-2,000 נשים על פי מידת החשיפה לזיהום האוויר בסביבת מחייתן. המדובר על זיהום אוויר מסוג PM-2.5 אשר מגיע מפסולת של מפעלים תעשייתיים, כלי רכב בכלל ותחבורה ציבורית בפרט.

היוזמה למחקר הגיעה מכך שהחוקרים הבינו כי האוטיזם הופך ליותר ויותר שכיח עם השנים [הנחת יסוד המתבררת כנכונה מאד גם נכון לשנת 2023] ומן הראוי לחקור את השפעתם של גורמים סביבתיים ברורים ומשמעותיים, כמו זיהום האוויר, על הסיכון להתפתחות אוטיזם.

אלפי הנשים שהשתתפו במחקר הגיעו מסביבת מגורים שונה ומגוונת מאד, בתנאי חשיפה משתנים לדרגות זיהום אוויר.

ממצאי המחקר הוכיחו קשר ישיר בין דרגות זיהום אוויר גבוהות לבין עליה משמעותית לסיכון לאוטיזם, כאשר הנתונים המספריים הצביעו על סיכון של פי 10 לאבחון אוטיזם בתינוק של אשה שנשחשפה לרמות זיהום אוויר גבוהות מאד בזמן ההריון!

זיהום האוויר הרבה יותר מסוכן

במסגרת המחקר המרתק נבדק מזהם אוויר שמכונה בשם "חלקיקים נשימים עדינים" או PM2.5, שזהו מדד לרמה שבה נמצאים חלקיקים מזהמים או טיפות באוויר בקוטר שקטן מ-2.5 מיליונית המטר.

אמנם אותם חלקיקים נשימים עדינים נמצאים באוויר כמעט תמיד, אך פעולות שגרתיות של כל אחת ואחד מאיתנו מגדילות את תפוצתן באופן קיצוני ובין השאר נסיעה בכלי רכב, הפעלת מנועים בתעשייה, אוטובוסים, מטוסים, אוניות ועוד.

בני האדם הם הגורם המכריע לזיהום האוויר בכלל ולתפוצם של חלקיקים נשימים עדינים בפרט.

הפליטות לאוויר של אותם חלקיקים מזיקים גורמות לייצור של חלקיקים נוספים אשר מכילים בתוכם חומרים אורגניים המזיקים לבריאות וכל מיני סוגים של מתכות, דבר אשר הופך אותם לשונים לחלוטין מהחלקיקים שקיימים באוויר תמיד ובצורה טבעית.

חלקיקי PM2.5 משפיעים על גוף האדם לרעה ובין השאר מעודדים התפתחות דלקות מעודדות סרטן הריאה וחסימה נשימתית, כמו גם מחלות כלי דם ומחלות לב.

המחקר החשוב של ד"ר רענן רז הוכיח כי חשיפה מוגברת של האם ההריונית לאותם חלקיקים נשימים עדינים PM2.5 עלולה להשפיע על העובר, על ההתפתחות המוחית שלו ולגרום לעליה תלולה בסיכון לאוטיזם.

המחקר הציג נתונים לפיהם מזהמים שנמצאים באוויר גורמים להפרעות ביצירת תאי עצב שונים במוח, במיונם לסוגים, בחלוקתם ובאופן התנועה שלהם לאזורים המתאימים להם במוח.

הפרעות אלה עלולות לגרום להתפתחות לקויה של קליפת המוח, אשר אחראית למעשה על תפקודים גבוהים במוח.

אותם ממצאים שהתגלו במחקר לגבי פגיעת מזהמי האוויר במוח התגלו גם בקרב מוחות של ילדים אוטיסטים.

במחקר, שנמשך תריסר שנים, השתתפו 245 ילדים אוטיסטים ו-1,522 ילדים שלא אובחנו על הספקטרום האוטיסטי.

הממצאים המרתקים הציגו עובדה ברורה, לפיה קיים קשר ישיר בין החשיפה לרמות זיהום אוויר גבוהות של PM2.5 במהלך ההריון, לאבחון ילד.ה עם אוטיזם בשלב כלשהו לאחר הלידה.

אצל נשים שהיו חשופות מאד לזיהום אוויר בדרגות גבוהות, הסיכון ללידת ילד אוטיסט היה גבוה פי 10 מאשר נשים שהיו חשופות לרמה הנמוכה ביותר של זיהום האוויר.

מה זה אומר על זיהום האוויר בסביבת המגורים שלך ומה אתם יודעים על זיהום האוויר מכלי רכב בישראל?

אוטיזם אונליין