בעיות דיבור של אוטיסטים עד אוטיזם ללא דיבור

במקרים רבים ילדים אוטיסטים מתקשים בדיבור. ישנם מצבים שבהם היכולת לדבר נרכשת בגיל מאוחר ומצריכה אימון ותרגול וישנם מקרים אחרים, לרוב מורכבים וקשים יותר, בהם אוטיסטים אינם רוכשים יכולת דיבור בכלל – בגלל האוטיזם.

לאורך השנים נערכו מחקרים רבים שבדקו את הקשר בין אוטיזם לכישורי שפה ודיבור, כאשר אחת המסקנות הברורות ביותר הנה שאבחון מוקדם של אוטיזם ומתן טיפול תומך בנושא כישורי שפה ודיבור, מסייעים לילד.ה לממש את הפוטנציאל ולשפר את יכולות הדיבור בצורה משמעותית.

שפה ודיבור מהווים חלק מרכזי בחיי היום יום של כל אחת ואחד מאיתנו, כאשר כבר מגיל צעיר מאד אנחנו לומדים להביע את עצמנו בעל פה לצורך שיחה, הבעת רגשות ומחשבות, העברת רעיונות וכאמצעי הנוח ביותר לתקשרות עם הסובבים אותנו.

יכולת הדיבור של בני האדם היא אחת מהתכונות המאפיינות שלנו והופכות אותנו למין ייחודי בעולמנו.

היכולת לדבר ומשמעותה העמוקה

היכולת שלנו לדבר נובעת מהעובדה שלבני האנוש מערכת תקשורת מורכבת ומתקדמת הכוללת את מיתרי הקול, הגרון, החיך, השפתיים ובעיקר את המערכת העצבית "המנהלת" את תהליך הדיבור.

כנראה שרוב האנשים מקבלים את כישורי השפה כמובנים מאליהם, אך עבור חלק ניכר מהאוטיסטים פיתוח כישורי שפה והיכולת לתקשר באמצעות דיבור עשויים להיות מורכבים עד כדי בלתי אפשריים.

כבר לפני שנים רבות גילו חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד שבארצות הברית כי אצל ילדים אוטיסטים, המסלולים במוח המתחברים לזיהוי דיבור במרכזי הגמול של המוח, מחווטים באופן שונה לעומת ילדים בני גילם, שאינם מאובחנים על הספקטרום.

עוד התברר, כבר לפני שנים רבות, כי תינוקות נמשכים וקשובים מאוד לצלילי דיבור כבר מגיל ינקות, הרבה לפני שיש להם את היכולת להבין את המשמעות של המילים הנאמרות.

תינוקות עם אוטיזם לעומתם, לעיתים קרובות אינם מגיבים לדיבור מצד הסובבים אותם או שהתגובות מופיעות רק באופן חלקי ובשלב מאוחר יותר לעומתם ילדים שאינם מאובחנים.

במקרים רבים, ה"אדישות" הנה זרז וסימן מקדמים לבעיות דיבור ותקשורת.

מספר מחקרים מקיפים מצאו כי אצל הילדים האוטיסטים מוצגים קישורי מוח מוחלשים בין החלקים הסלקטיביים של המוח ומסלולי הגמול, סדרת מבנים מוחיים הקריטיים לחיזוי דיבור וחוויית תגובה תקשורתית.

לצורך הדוגמא, כשילדים עוסקים בפעילויות מהנות מסלולי התגמול במוחם פעילים. אצל ילדים על הספקטרום האוטיסטי צריכה להתבצע תגובה דומה כשהם שומעים דיבור, אך תגובה כזו פשוט אינה מתרחשת או שמתרחשת במינון מופחת מאד. תופעה זו מלמדת על ליקויים במעגלי הגמול במוח והנה הגורם המרכזי לפגיעה בדיבור.

עוד נמצא כי קיים קשר בין קליפת קול סלקטיבית והאמיגדלה, המעבדת את הרגשות במוח של הילדים האוטיסטים. תופעה זו מסבירה מדוע הילדים מתקשים לפרש את התוכן הרגשי המועבר באמצעות הדיבור.

עד כמה שכיחות בעיות הדיבור ומה אפשר לעשות?

לפי מחקרים עדכניים ניתן לקבוע כי מעל 25% מכלל המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי מגלים קשיים בדיבור ושיחה.

לחלק מהמאובחנים יש את היכולת לדבר, אך הם חסרים כישורי שפה ואת היכולת להשתמש בשפה ככלי תקשורתי משמעותי.

חלק מהאוטיסטים אינם מסוגלים להשתמש בשפה מדוברת בכלל, אך בהחלט מסוגלים לתקשר באמצעות כתיבה, הקלדה במחשב, טאבלט ובאמצעי תקשורת חזותית אחרים.

לאור העובדה כי אוטיסטים רבים חסרים כישורי שפה ברמה משתנה, ניתן למצוא מגוון שיטות טיפול בדיבור המיועדות לתינוקות וילדים על הספקטרום האוטיסטי וכמובן שגם לבני נוער ואנשים בוגרים.

קיימות טכניקות רבות לעידוד ושיפור שפה מדוברת בקרב פעוטות וילדים על הספקטרום האוטיסטי, כאשר חשוב להתאים את שיטת הטיפול בדיבור למצב של הילד.ה ולעיתים רצוי לנסות מספר שיטות טיפול, עד לזיהוי השיטה או השיטות העדיפות ביותר לילד.ה שלך.

בין הטיפולים שנמצאו יעילים לצורך תמיכה וטיפול בבעיות שפה ודיבור: טיפול באמצעות קלינאית תקשורת, טיפול התנהגותי, טיפול במשחק, טיפול במוסיקה וטיפול באמצעות בעלי חיים.

מחקרים רבים הוכיחו כי מתן תמיכה טיפולית לילד.ה כבר מגיל צעיר מאד, מסייעת מאד לשפר ולפתח כישורי שפה ומקדמת את היכולות של הילד.ה לתקשר באמצעות דיבור מדוייק וברור יותר.

קריאה נוספת: בעיות מוטוריות של ילדים אוטיסטים

אוטיזם אונליין